Cista Velika street view

Crljivica by Mateo Čelan

Cista Velika, Crkvine 360º by Mateo Čelan

četvrtak, 30. svibnja 2013.

Pletenje pomoću kalema


            Generaciie iz pedesetih se vjerovatno sjećaju da su se u djetinjstvu upravo na ovaj način upoznavali s prvim pokušajima pletenja. Oko rupe su bila zabijena četiri čavlića oko kojih se omotavala vuna i preko čavlića prebacivala jednom iglom ili šilom. Na dnu rupe je izlazilo cjevasto pletivo koje se moglo omatati i formirati razne oblike. Natjecali smo se tko će isplesti brže, duže i šarenije. Pripremajući praktični rad za radionicu kukičanja i pletenja, na internetu sam našla mnoštvo članaka i postova po kojima se vidi da se ova igra prošlih generacija diže iz pepela i obnavlja otkrivajući svoj zabavni i praktični karakter. Moderni dizajneri umjesto vune koriste žicu i kreiraju nakit. Početak ovog načina pletenja (spool knitting) povijesničari smještaju između 13. i 15. stoljeća. U početku ovim načinom su se plele konjske uzde. Kalem ili drveni rokel za konac je odavno kod Hrvata ispao iz upotrebe i završio na deponiju kolektivnog sjećanja. Izgurala ga je plastika, kao i većinu predmeta od prirodnih materijala. Umjesto drvenog kalema danas mi je poslužio dio bambusovog štapa. Vidjet ćemo s koliko spretnosti će prstići savladati ovu vještinu.





2 komentara:

  1. Ja sam iz te generacije i bila sam srecna kada sam slucajno naisla na ovu zaboravljenu vestinu

    OdgovoriIzbriši
  2. Kao dete sam ovo znala ,moja majka mi je pokazala i to na drvenom kalemu ali se ja višene mogu sjetiti kako sam ja to radila.Ako neko može lepo da objasni bila bi mu veoma zahvalna.

    OdgovoriIzbriši